امور پرورشی و تهذیب سخنرانی های و مراسمات مراسم عزاداری حضرت فاظمه زهرا سلام الله علیها
مراسم عزاداری حضرت فاظمه زهرا سلام الله علیها PDF Print E-mail

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال النبی صلی الله علیه و آله: أَنَا زَعِيمُ بَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي رِيَاضِ الْجَنَّةِ[1] لِمَنْ‏ تَرَكَ‏ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً.

مسأله ی غفلت ناشی از روزمرگی از مسائل مطرح است و اصل آن هم صحیح و درست می باشد لذا بر ما لازم است که مواظب باشیم. گاهی کارهای روزمرّه ی تعریف شده؛، شخص را از مسائل شخصی و اساسی غافل می کند؛ مثلا شخصی بازاری است و صبح تا شب در بازار است و در همه ساعات در فکر همان امور بازار است تا حدی ممکن است به مسائل زندگی هم رسیدگی کامل نداشته باشد.  البته این ویژگی اختصاص به بعض امور ندارد بلکه حتی کارهای علمی هم ممکن است همین طور باشد که شخص از مسائل شخصی غافل شود؛ چون زندگی شخصی هم ملزومات دارد اما گاهی شدت اشتغال به مسائل علمی مانع از رسیدگی به مسائل زندگی خواهد شد.


همین نکته در مسائل اخلاقی هم وجود دارد؛ چون گاهی روزمرگی به حدی می رسد که انسان را از خودش هم غافل می کند که دیگر به فکر خود نخواهد بود.  لذا بسیاری از مشکلات خود را فراموش می کند که به جهت روزمرگی است و اینکه غرق در برنامه های تعریف شده می شود ولو اینکه برنامه های حق باشد که در روایات هم هشدار شده است که علیکم انفسکم که قبل دیگران نسبت به خود تکلیف دارید. لذا در روز قیامت اول از خود شخص و بعد از دیگران سوال می شود. علامه مجلسی می فرمایند: اول از ذات سؤال می شود که با قلب سلیم چه کرده است و چقدر سیاه شده است که در صورت امانتداری به سایر تلاش ها ملاحظه می شود. لذا از این جهت نباید هیچ گاه غافل شد.

عمر بن عبدالعزیز کارهای بزرگی انجام داده است؛ بعد هشتاد سال ناسزا و جسارت به امیرالمومنین را در رسمی ترین ترین تریبون یعنی نماز جمعه برداشت و درعین اعتراض قبول نکرد و بعد فدک را به اولاد فاطمه سلام الله علیها برگرداند، در حالی که اولی غصب کرده بود. اینجا سخت تر شد که فقهاء را جمع کردند که این کار تکذیب گذشتکان است که یک دو روایت نسبت به حضرت صدیقه سلام الله علیها خواند و طلب جواب کرد. پس عمر بن عبدالعزیز  کار فوق العاده ای انجام داد، ولی هنگام مرگ او امام سجاد علیه السلام فرمود: با مرگ او کسی از دنیا رفت که اهل زمین ناراحت هستند؛ چون عادل بوده است و ریخت و پاش حکومتی را جمع کرده است، اما اهل آسمان خوشحال اند؛ چون او ولایت نداشته است. چون کار  بعد از ولایت است و کارها در رتبه بعد است. بنابراین رابطه با امام، با خدا بسیار لازم است و بدون آن انسان ارزشی ندارد ولو هر چقدر کار انجام داده باشد.


پس در مسائل شخصی توصیه های فراوان شده است و نباید کارهای اجتماعی، ما را از خودمان غافل کند. جلد یازده وسائل بهترین است که آیت الله سبحانی از امام خمینی ره نقل کرده است که امام خمینی اوایل درس اخلاق خود را بر اساس احیاء العلوم می خوانده است  و به جهت اشتباهات این کتاب، محور مباحث اخلاقی ایشان جلد یازده وسائل بوده است.

یکی از مواردی که روایات آن فراوان است که به تمام دلالات اعم از مطابقی، تضمنی، التزامی  از 150 روایات بیشتر است، مراء و جدل و گفتگوهایی که به خصومت منجز می شود که مراء یک قید است که باید رها شود که گفته شده است ولو اینکه شخص محق باشد.

درمورد مراء گفته شده است وقتی مشاهده شد که بحث منطقی پیش نمی رود، مراء خواهد شد. نشانه های مراء این است که حرف قابل اثبات نباشد 2- با فرض عدم رد حرف طرف مقابل، صرفا برای رد نشدن کلام خود مقابله می کند 3- اصرار


مراء منشأ خصومت و فاصله است، کدورت در ذهن ایجاد می کند. مراء در مورد اساتید و شاگردان هم وجوددارد، در ایام درسی اساتید کلام خود را یک یا دو بار بیشتر مطرح نمی کردند؛ چون لازم نیست بر حق بودن خود یا باطل بودن دیگری اصرار کردو الّا اگر ادامه یابد مراء خواهد شد که بسیاری از خانواده ها به جهت مراء آسیب دیده است نکته مورد توجه روایت این است که در آن وارد شده است: «لمن ترک المراء و ان کان محقا» درعین حق داشتن انسان از مراء پرهیز کند که این نکته مسائل شخصی را هم شامل است.

البته در روایت موارد دیگری هم ذکر شده است که به صورت خلاصه اشاره می کنیم: «لمن ترک الکذب و ان کان هاذلا» که شخص از دروغ حتی به شوخی فرار می کند ولو اینکه از حیث فقهی دروغ شوخی حرام نباشد، ولی این بحث فقهی نیست. پس باید دروغ حتی به شوخی ترک شود. اما در روایات مواردی هم هست که دروغ شمرده شده است: «کفی ان تکون کاذبا بان تقول بکل ما تسمع» پس از دروغ فرار و در دروغ وسواس باشیم؛ چون آثار وضعی عجیبی دارد؛ شخصی به محضر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف رسیده است. شخص دربان حضرت به او گفته بود که اگر در عمر خود یک دروغ گفته بودم به من توفیق محضر حضرت علیه السلام را نمی دادند.


مورد دیگر که روایات متعدد دارد، حسن خلق است: «لمن حسن خلقه» حسن خلق دو معنا دارد که یک معنا تمام اخلاقیات را شامل است و یک معنا حسن برخورد است که باید با همه نیکو باشد. این گونه اخلاقیات نیازمند تمرین است که اگر حسن خلق ایجاد شود، قدرت به انواع امر به معروف را حاصل می کند.  حسن برخورد نیازمند تمرین است که با حسن خلق بسیاری از کارها به آسانی انحام خواهد شد. البته  لازم است برای حصول این صفات، در شبها اخلاق افراد در روز مورد بررسی قرار گیرد تا به مشکلات پی برده و هر روز در رفع این موارد تلاش کرده باشد.

 


 

Add comment


Security code
Refresh

منوی اصلی


ورود طلاب



 

آزمون ورودی مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه

امورطلاب و اساتید

O  امور خوابگاه مدرسه

O  امور رفاهی طلاب

O  امور رفاهی اساتید

O  تسهیلات ورزشی

O  اردوی زیارتی پژوهشی مشهد مقدس

O  امور پرورشی

O  اطلاعیه‌ها

O  ارتباط با مسوولین

معاونت آموزش

O  قوانین و مقررات آموزشی:  سطح خارج

O  معرفی اساتید:  سطح خارج

O  برنامه امتحانات:  سطح خارج

O  اطلاعیه‌های آموزشی:  سطح خارج

O  ارتباط با مسوول آمورش:  سطح خارج

O  پرسش و مباحثات علمی

O  نمونه سوالات دروس سطح

O  آیین نامه تقریرات و پژوهش های خارج

Hosting: Ilimitada Hosting Chile VPS