امور پرورشی و تهذیب سخنرانی های و مراسمات مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها PDF Print E-mail

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بنابر نقل 75 روز بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله امروز شهادت جانگداز حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها است. در برخی نقل ها وارد شده است: «ماتت سلام الله علیها بعد العصر»[1]؛ مثل امروزی امیر المومنین علی علیه السلام ببینند که فاطمه زهراء سلام الله علیها مشغول کارهای خانه هستند.گفتند: امروز کار انجام می دهید؟ فرمودند: امروز روز آخر است و وقت جدایی نزدیک است. در خواب پدرم را دیدم و فرمودند: که وقت وصال نزدیک است. بعد شروع به وصیت کردند. گویا اولین وصیّت حضرت زهراء سلام الله علیها این بود که «أوصیک یا ابالحسن أن لا تنسانی و تزورنی بعد مماتی».مرا فراموش نکن. و چه زیبا حضرت امیرالمومنین به این وصیت عمل کردند؛ چون در نقل ها آمده است که سالها بعد از شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها، زمانی که محاسن حضرت سفید شده بود به ایشان عرض شد یا امیر المومنین چرا خصاب نمی کنید؟ حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمودند: من عزادار فاطمه ام و خضاب نمی کنم. بعد سال ها یاد فاطمه سلام الله علیها از زبان و دل مولا جدا نمی شود. این وصیّت خود حضرت زهرا سلام الله علیها است.

 

وصیت دوم ایشان نیز این است که مرا بعد از مماتم زیارت کن. معلوم است اسراری در زیارت حضرت زهراء سلام الله علیها وجود دارد که امام موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: هرروز حضرت امیرالمومنین علیه السلام  حضرت زهراء سلام الله علیها را زیارت می کردند. سایر ائمه علیهم السلام نیز همین طور بودند. برنامه هر روز امام جواد علیه السلام نیز همین بوده است.

با توجه به این روایت که از امام رضا علیه السلام نقل شده است که «دفنت فی بیتها» [2] تشییع جنازه ای هم نبوده است و این اوج مظلومیت ایشان است؛ مثل امشبی امیر المومنین علیه السلام مادر را در خانه ی خود دفن می کند و این موجب می شود، قبر حضرت زهرا سلام الله علیها همیشه مقابل چشم فرزندان حضرت امیر المومنین علیه السلام باشد .

 

اسراری در زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها وجود دارد. جا دارد ما هم زیارت آن حضرت را جزء برنامه های زندگی داشته باشیم. فرازهای این زیارت عجیب است. «یا ممتحنه امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک»[3]. هر کدام از زیارت نامه های معصومین علیهم السلام اسراری دارد و با سایر زیارت ها تفاوت دارد؛ مثل زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها که با تسبیحات حضرت زهراء سلام الله علیها شروع می شود. اغلب زیارت ها با سلام شروع می شود ولی زیارت مادر با سلام شروع نمی شود. چه سری دارد؟

قبل از اینکه تو را خلق کنند، امتحان داده شده ای؛ یعنی قبل از خلقت آدم ایشان خلق شده است. از نور حضرت زمین و آسمان خلق شده اند. اولین چیزی که خداوند آفریده، نور ایشان بوده است؛ لذا هر چه برکت در آسمان و زمین است، منسوب به ایشان است. در زمان ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عج الله تعالی فرجه الشریف زمین هر چه برکات دارد بروز می کند؛ دلیلش این است که دین امام زمان ولایت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد. در سوره  بینه وارد شده است: «و ما امروا الا لیعبدوالله مخلصین له الدین...و ذلک دین القیمه»[4]. در ذیل این آیه شریفه امام باقر علیه السلام فرمودند: «هی فاطمه»[5]. حقیقت این دین، محبت فاطمه سلام الله علیها است و امام صادق علیه السلام فرمودند: دین قائم است. معلوم می شود این ها با هم ارتباط دارند.

 

این است که وقتی محبت حضرت به وسیله ی فرزندش گسترده شود، برکات زمین بروز می کند. زمین و آسمان ها از نور حضرت آفریده شده است.

اما امتحان حضرت: خدای که تو را قبل از ورودت به این عالم امتحان کرد. پس حضرت امتحان هایی داده است. این امتحان ها برای همه ی انبیاء و اولیاء علیهم السلام بوده است ولی حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی از این امتحانات در عالم نور سربلند بیرون آمد، خودش یک میزان شد و بقیه با او سنجیده می شوند. ایشان معیار می شوند.

حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه که دین خود را به امام هادی علیه السلام ارائه دادند. حضرت امام هادی فرمودند: دین حق همین است لذا مردم را در همان ری به ایشان ارجاع می دادند. اگر کسی خودش را متصل کند به اهل بیت علیهم السلام و مطیع امر مولا باشد، خودش معیار می شود به گونه ای که در مورد او گفته می شود: کسی این ها را رد کند گویا امام را رد کرده است. در مورد حضرت زهراء سلام الله علیها نیز اینگونه است. خودش می شود معیار. به گونه ای که درجه ی انبیای الهی با معرفت حضرت زهراء سنجیده می شود؛«علی معرفتها دارت القرون الاولی»[6]. محور زندگی انبیاء علیهم السلام شناختشان نسبت به فاطمه زهراء سلام الله علیها بوده است. هیچ پیامبری تکامل پیدا نمی کرد مگر اینکه خدای متعال به واسطه ی معرفت ایشان از او امتحان می گرفت.

خود ایشان ممتحنه است و لذا معیار برای سایرین نیز شده است. به گونه ای که طبق روایت امام عسگری علیه السلام معیار امامان نیز ایشان است.[7]

 

برای همه ما امتحاناتی قرار داده شده است. امام باقر علیه السلام فرمودند: آیه ی «نذیرا للبشر» مادر ما زهرا سلام الله علیها می باشد.[8] لذا سخنان حضرت انذاز و تنبه و تذکر است. یکی از سخنان ناب حضرت  صدیقه کبری سلام الله علیها همان خطبه فدکیه ایشان است که باید حساب ویژه ای برای ایشان باز کرد. حضرت ام العلوم است. یکی ازکنیه های ایشان این است؛ یعنی ریشه علوم است.

امام کاظم علیه السلام فرمودند: «حم» پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله و «کتاب مبین» امیرالمومنین علیه السلام است و کسی که در شأن امام علی علیه السلام است، ام العلوم فاطمه است. «مرج البحرین یلتقیان»[9]. یکی از دو بحر فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد. علم حضرت صدیقه این گونه است.

«سقف بیتهم عرش رب العالمین»[10]. این جمله از امام باقرعلیه السلام در مورد خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها صادر شده است. همانگونه که به راحتی سقف خانه را می بینند، انگار حضرت زهرا سلام الله علیها است که عرش عالم را می بینند و به تمام حقائق علوم اشراف دارند.

در همین حدیث کساء می خوانید که زیر عبا جمع شدند، ولی حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها از سخن خدا می گوید که خطاب به ملائکه می گوید: « و عزّتى و جلالى انّى ما خلقت‏ سماء مبنيّة و لا ارضا مدحيّة و لا شمسا مضيئة و لا قمرا منيرا و لا فلكا يدور و لا بحرا يجرى و لا فلكا يسرى الّا لمحبّة هؤلاء الخمسة » [11]؛ گفتگوی خدا و ملائک را در زیر عبا می بیند. لذا احادیثی که از ایشان نقل شده و خطبه هایی که از ایشان رسیده است، باید یک حساب ویژه ای برای آن باز کرد که بسیار مایه ی انذار است.

 

اکثر جملات حضرت زهراء سلام الله علیها حول محور امام علیه السلام است. این یعنی وفا، یعنی در رابطه با محبوب کم نگذاشتن. آمدند فدک را بگیرند اما در این مجال هم مدح علی می کند؛ «مجتهدا فی امر الله سیدا فی اولیاء الله».[12] هر جا می رسد از مولا می گوید. گریه می کند: «لفقد النبی و ظلم الوصی». حتی وقتی چشمانش باز شد، اولین جمله اش این است که «فضه أین علی؟» علی کجاست؟

مولا در چنین روزی دیدند که چشمان حضرت بسته است. به ایشان فرمودند: «کلمینی یا فاطمه» من علی هستم تا  نام علی آمد، چشمان مادر باز شد. «سیدتی ما یبکیک؟» چرا گریه می کنی سرور علی؟ «ابکی لما تلقی بعدی.» فقط برای غریبی تو گریه می کنم. این یعنی حتی نفس نفس زدنش و اشکش نیز برای امامش است. ما هم برای امام زمانمان اینگونه هستیم؟ هر کاری می کنیم باید نسبت به امام باشد. اگر هر کاری غیر از برای امام انجام شود، حسرت است.

حضرت صدیقه در جواب آن زنان که برای عیادت آمده بودند، فرمودند: از دنیا شما بدم می آید و نسبت به مردان شما خشمگینم. « أصبحت و الله عائفةلدنياكم قاليةلرجالكم لفظتهم بعد أن عجمتهم‏ و شنأتهم‏ بعد أن سبرتهم‏ فقبحا لفلول الحد و خور القنا و خطل الرأ »[13]. بعد از اینکه آن ها را امتحان کردم، آن ها را بد یافتم. بیرون انداختم و بغض این ها را دارم.

رفقا همه ی ما در معرض امتحان هستیم و صدیقه زهرا سلام الله علیها همه ی ما را امتحان می کند، مگر چه کرده بودند؟ شمشیری که برّان بوده است کند کردند و کسی که مشغول جد و جهد بوده است، مشغول بازی شده است. رفقا این ها خطاب به ما نیز هست. اگر کسی اینگونه باشد مورد غضب فاطمه سلام الله علیها است و کسی که مورد غضب فاطمه باشد مغضوب خداست. فرمود : با پیامبر بودید و اما کار را تمام نکردید. باید راه رسول خدا صلّی الله علیه و آله را ادامه می دادید و ولی خود را می شناختید ولی این کار را نکردید. این موجب شده است شما منفور فاطمه شوید.

 

نظیر همین را حضرت زینب به کوفیان فرمودند؛ گفتند: مثل شما مثل همان پیر زنی است که در قرآن اشاره شده است. حاضر نیستید، استقامت کنید و گذشته ی خود را به باد می دهید.

کسی کار الهی را به جدّیت شروع کند و بعد مدتی در برابر نفس تسلیم شود و بیفتد دنبال دنیا طلبی ای کاش از همان اول نمی آمد. ای کاش کوفیان از همان اول مولا را دعوت نمی کردند. اول دعوت کردند و در میانه ی راه سست شدند و تسلیم هوا شدند. «واللعب بعد الجد» .چه زشت است که انسان اینگونه باشد .

حضرت «نذیرا للبشر» است و این جملات را برای همه تا روز قیامت فرموده است.

اما امتحانی که خدای متعال از حضرت گرفت. اما در نتیجه می فرماید: تو اهل صبر بودی؛«فوجدک صابره»، لذا بزرگترین مأموریت ها در این عالم به ایشان سپرده شده است. یکی اینکه ظرف قرآن است؛ قرآنی که «لو انزلنا هدا القرآن علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیه الله»[14]. ظرف قران شدن خیلی سخت است؛ ولی می فرماید: «انا انزلناه فی لیله القدر»[15]. که در روایات شب قدر به حضرت زهرا سلام الله علیها تفسیر شده است که لیله القدر هی فاطمه.

 

اگر کسی می خواهد قرآن بشناسد، اول باید سراغ ظرف برود تا از مظروف آن استفاده کند.

هم ظرف قرآن شد و هم ریشه ی دین شد و هم ریشه ی رسالت شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: شجره ی طیبه که اصلها ثابت و فرعها فی السماء ما هستیم. اما ریشه این درخت فاطمه است. ماده ی اصلی و ریشه ی این درخت فاطمه است. درخت اگر ریشه نداشته باشد، زود خم می شود .این همه نقشه ها و طوفان ها بر علیه امامت بوده است و اگر فاطمه نبود واقعا چیزی از دین نمی ماند.

هدف سقیفه خاموش کردن نور خدا بود و بس. اما زهرای مرضیه سلام الله علیها در مقابل این ها ایستاد. چه صبری و چه استقامتی که موجب می شد دشمن ناامید شود.

سرمایه ی محبت محبت زهراست دین من  من دین خویش را به دو دنیا نمی دهم.

الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

 

 

 


[1] كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، ج‏1، ص: 501

[2] الكافي، ج‏2، ص: 498

[3] مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص: 711

[4] سوره بینه، آیه

[5] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏23، ص: 369

[6] الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 668

[7] عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال  ج‏11-قسم-2-فاطمةس، ص: 1030

[8] تفسير القمي، ج‏2، ص: 396

[9] سوره الرحمن ، آیه19

[10] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏25، ص: 97

[11] مسكن الفؤاد عند فقد الأحبة و الأولاد، ص: 155

[12] الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج‏1، ص: 101

[13] بلاغات النساء، ص: 32

[14] سوره حشر، آیه 21

[15] سوره قدر،آیه 1

 

Add comment


Security code
Refresh

منوی اصلی


ورود طلاب



 

آزمون ورودی مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه

امورطلاب و اساتید

O  امور خوابگاه مدرسه

O  امور رفاهی طلاب

O  امور رفاهی اساتید

O  تسهیلات ورزشی

O  اردوی زیارتی پژوهشی مشهد مقدس

O  امور پرورشی

O  اطلاعیه‌ها

O  ارتباط با مسوولین

معاونت آموزش

O  قوانین و مقررات آموزشی:  سطح خارج

O  معرفی اساتید:  سطح خارج

O  برنامه امتحانات:  سطح خارج

O  اطلاعیه‌های آموزشی:  سطح خارج

O  ارتباط با مسوول آمورش:  سطح خارج

O  پرسش و مباحثات علمی

O  نمونه سوالات دروس سطح

O  آیین نامه تقریرات و پژوهش های خارج

Hosting: Ilimitada Hosting Chile VPS