نظام آموزشی مدرسه Print

نظام آموزشی مدرسه

الف) دروس اصلی:
نظام آموزشی مدرسه فقهی امام محمد باقر(علیه السلام) شامل پایه‌ی هفتم تا پایان سطح و درس خارج تا پایان تقریبی یک دوره‌ی اصول (درس خارج) است که حدود دوازده سال به طول می‌انجامد. این مدت، به سه مقطع آموزشی تقسیم می‌گردد:
نخست: آموزش ادامه‌ی سطح متوسط و آموزش سطح عالی که بنا به مصوبه‌ی جدید شورای آموزش مدرسه، این مقطع آموزشی پنج سال زمان خواهد برد.
دوم: مقطع ورود به درس خارج و اشتغال به آن که برای آن، سه سال زمان در نظر گرفته شده است.
سوم: ادامه‌ی درس خارج در یک دوره‌ی تقریباً پنج ساله.
بهره‌مند شدن از این نظام آموزشی مستلزم شرکت در امتحانات ورودی و مصاحبه‌های علمی مدرسه و به دست آوردن امتیازات لازم در این زمینه است.
دوره‌های بعدی نیز، برنامه گزینشی خاص خود را دارد و تنها کسانی می‌توانند در آن شرکت کنند که از نظر آموزشی دوره‌ی قبلی را با موفقیت و کسب امتیاز لازم پشت سر گذاشته باشند و از نظر اخلاقی نیز کارنامه‌ی خوبی داشته باشند.
ب) کلاس راهنما:
در نظام آموزشی مدرسه‌ی فقهی، گذشته از ارائه معمول درس‌ها، برای هر درس، کلاس راهنما برگزار می‌شود.
هدف کلی کلاس‌های راهنما، تبیین حاقّ درس‌ها و نقاط مبهم و نقد و بررسی موضوعاتِ نیازمند به بررسی است.
در آخرین مصوبه‌ی شورای آموزش، در این باره، مقرّر گردید موضوعاتِ نیازمند به بحث بیشتر در هر پایه‌ای از کتاب‌‌های فقهی و اصولی توسط برخی از استادان، استخراج و بر اساس یک نظام ویژه در اختیار استادان راهنما قرار گیرد، تا کلاس‌های راهنما، نظام یافته‌تر و پرثمرتر گردد.
ج) تحصیلات تکمیلی:
یکی از بخش‌های آموزشی پر اهمیت که در نظام آموزشی مدرسه پیش‌بینی شده، تحصیلات تکمیلی است.
مراد از تحصیلات تکمیلی، دروس مورد نیاز، غیر از رشته‌ی تخصصی مدرسه است که به گونه‌ای یا در ارتباط تنگاتنگ با فقه و اصول است؛ مانند: آموزش رجال که هیچ فقیهی از پرداختن به آن بی‌نیاز نیست، و یا دانستن آن ـ گر چه نه به شکل تخصصی ـ برای فقیه از منظر یک عالم دینی بایسته است؛ مانند: آشنایی با تفسیر قرآن و عقائد و...
در وضعیت فعلی، بخشی از این هدف مثل رجال و برخی مباحث دیگر، همانند هلال‌شناسی، جامه‌ی عمل پوشیده است و راه‌اندازی آموزش دیگر موضوعات، در حال شکل‌گیری و برنامه‌ریزی است.

 

> بازگشت به معرفی مختصر

> تاریخچه مدرسه

> ویژگی ها و مزایا

> مجموعه تصاویر