سلسله مباحث اخلاقی - استاد مویدی PDF Print E-mail

در ادامه سلسله جلسات اخلاق مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام و در سالروز شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام، جلسه اخلاق با حضور حجه الاسلام و المسلمین مؤیدی دام عزه در تاریخ پنج شنبه 18 آذرماه 1395 در مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مؤیدی با اشاره به آیات ششم و هفتم سوره مبارکه علق فرمودند: این دو آیه حالت اولیه تمامی انسان ها بیان می کند که منشا تمام مشکلات انسان ها احساس بی نیازی و غنا می باشد و این بی نیازی ممکن است به واسطه اموال، علم یا امور دیگر حاصل شود.

ایشان در ادامه وجود شدائد و سختی ها، همچنین تفکر و تأمل را دو عامل رفع غفلت انسان بیان کرده و  افزودند: لازم است انسان به واسطه این دو عامل از غفلت خارج شود؛ در غیر این صورت منجر به طغیان خواهد شد.

ایشان در پایان گفتند: در سختی ها باید به خداوند پناه برد، همان طور که همام که شخص عابدی بوده است وقتی از مولی امیرالمومنین علی علیه السلام در خواست می کند که متقین را توصیف نمایند، حضرت در پاسخ او می فرمایند: «اتق الله و احسن» یعنی اصلاح رابطه با خداوند و مردم از بارزترین صفات متقین می باشد.

در ادامه، گزارش تصویری جلسه ارائه می گردد.

 

 

 

 

 

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

جهت مشاهده مشروح بیانات استاد مؤیدی بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

مشروح بیانات استاد مؤیدی.

 
فراخوان نهمین جشنواره علامه حلی PDF Print E-mail



به گزارش روابط عمومی جشنواره علامه حلی(ره)، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با همکاری معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در راستای گسترش فرهنگ پژوهش و تقدیر از پژوهشگران حوزه‌های علمیه سراسر کشور، نهمین جشنواره علامه حلی(ره) را برگزار می‌کند.

بنا بر این گزارش، طلاب حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور تا روز چهارشنبه پانزدهم دی‌ماه 1395 فرصت دارند پس از ثبت‌نام، آثار پژوهشی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
«مهدویت ؛ فرصت‏‌ها و آسیب‌‏ها» برای همه شرکت‌کنندگان و «بایسته‏‌های حوزه انقلابی» ویژه طلاب پایه هفت و بالاتر، موضوعات بخش ویژه این دوره از جشنواره علامه حلی می‌باشند.

لازم به ذکر است، طلاب استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان و مازندران، مرکزی، همدان و یزد می‌بایست پس از ثبت‌نام اینترنتی، آثار پژوهشی خود را به همراه پرینت فرم ثبت‌‏نام اینترنتی به دبیرخانه‌های استانی جشنواره در استان‌های متبوع خود و طلاب سایر استان‌ها به دبیرخانه مرکزی جشنواره به آدرس: «قم، صندوق پستی 185-37165 (دبیرخانه جشنواره علامه حلی)» ارسال نمایند.

همچنین آثار علمی باید با محتوای پژوهش، تألیف، تصحیح و ترجمه و در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایان‌نامه باشد.

گروه‌های علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین).

 

لازم به ذکر است شرکت در این دوره از جشنواره دارای محدودیت سنی نمی باشد، لذا طلاب محترم در تمامین سنین می توانند با ارسال مقالات خود در این جشنواره شرکت نمایند.

 


 
اردوی زیارتی فرهنگی امامزاده اسماعیل کهک PDF Print E-mail

 

 

با عنایت خداوند متعال و به همت امور پرورشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، اردوی زیارتی، فرهنگی امامزاده اسماعیل سلام الله علیه کهک در تاریخ جمعه 28 آبانماه 1395 برگزار گردید.

 

در این اردوی یک روزه جمعی از طلاب و کارکنان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، به همراه خانواده خود به مرقد مطهر امامزاده اسماعیل  از نوادگان امام صادق علیه السلام ، مشرف شدند.

برنامه بعدی، پیاده روی و کوهنوردی در آبراه رودخانه امامزاده اسماعیل بود که افراد حاضر در اردو به همراه فرزندان و خانواده خود در این برنامه شرکت کردند.

 

در ذیل گزارش تصویری این برنامه ارائه می گردد.

 

 

 

 

 

 

.

 
سلسه مباحث اخلاقی PDF Print E-mail

 

 

در ادامه سلسله جلسات اخلاق مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، جلسه اخلاق هفتگی با حضور حجت الاسلام و المسلمین فروغی دام عزه در تاریخ پنچ شنبه 20 آبانماه 1395 در نمازخانه این مدرسه برگزار گردید.

 

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین فروغی با اشاره به روایت « تزوّدوا فانّ خیر الزاد التقوی» گفتند: بر ما لازم است از هر فرصتی برای سفر و جایگاه ابدی خود توشه ای برداریم، از طرفی در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام وارد شده است که فرصت ها همانند ابر می گذرند پس در در بدو امر باید لزوم تهیه زاد و توشه را درک کرده و در تمام مسیر زندگی از همه ی فرصت ها استفاده کنیم تا از دست دادن فرصت ها موجب غم و غصه ما نشود.

 

ایشان در ادامه با اشاره به ایام اربعین و فرصت زیارت اباعبد الله الحسین علیه السلام افزودند: باید از هر فرصتی برای تطهیر دل و فتح قله کمال استفاده کرد؛ چون تا زمانی که تطهیر صورت نگیرد، فتح قله کمال محقق نخواهد شد. علاوه بر این توجه به این نکته هم لازم است که تحصیل علوم مقدمه حصول تطهیر و فتح قله کمال است و لذا نباید به جهت اشتغال به تحصیل از معنویت غافل شویم.

ایشان در پایان با اشاره به روایتی که سلمان فارسی از محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم نقل کرده است، گفتند: در بین اعمال، محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام سریع ترین مسیر برای تطهیر انسان است به جهت اینکه نظام تکوین و تشریع در اختیار این بزرگواران است.

 

در ادامه گزارش تصویری این جلسه ارائه می گردد.

 

 

 

 

 

 

برای دریافت مشروح بیانات استاد فروغی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده مشروح جلسه.

 
بیست و ششمین نشست علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر ع PDF Print E-mail

 

به لطف خداوند متعال و با همت معاونت پژوهش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، بیست و ششمین نشست علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام با موضوع کتابشناسی منابع فقهی با حضور آیت الله استادی دام عزه در تاریخ چهارشنبه 12 آبان ماه 1395 برگزار گردید.

 

در این جلسه که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، در ابتداء دبیر علمی نشست ، حجت الاسلام و المسلمین غیبی علاوه بر بیان مطالبی در اقسام و فوائد کتابشناسی افزودند: برگزاری جلسه به صورت پرسش و پاسخ به درخواست خود حضرت استاد بوده است و لذا  در ابتدای جلسه مطالبی به عنوان مقدمه عرض می شود و در ادامه حضار محترم سوالات خود را به صورت کتبی ارائه دهند تا از محضر آیت الله استادی بهره مند شویم.

 

در ادامه آیت الله استادی در پاسخ به سوالات مطرح شده، به بیان مطالبی پرداختند.

 

دز ذیل گزارش تصویری نشست علمی ارائه می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

مشروح این نشست در لینک زیر قابل مشاهده می باشد.

مشاهده مشروح نشست علمی.

 
سلسه مباحث اخلاقی PDF Print E-mail

 

 

به لطف خداوند متعال و در ادامه سلسله جلسات اخلاق مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام جلسه اخلاق هفتگی با حضور حجت الاسلام و المسلمین همتیان دام عزه در تاریخ پنج شنبه 13 آبانماه 1395 در نمازخانه مدرسه فقهی امام باقر علیه السلام برگزار گردید.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین همتیان در ادامه مباحث مطرح شده در جلسه قبل، در ابتداء به روز سیزده آبان اشاره و با گرامیداشت این روز، وجود انگیزه را یکی از مهمترین عوامل رفع موانع بر سر راه دانسته و فرمودند: به جهت اینکه مسیر طلبگی همان مسیر انبیاء علیهم السلام  است همراه با موانع متعددی است به جهت اینکه شرائط طلبگی در حال حاضر با زمان های گذشته بسیار متفاوت است و لازم است برای اینکه بتوانیم به درستی این مسیر را بپیماییم، قدم های خود را محکم برداریم.

استاد همتیان در ادامه ، احساس نیاز به علم، اخلاق و معنویت را از عوامل ایجاد کننده انگیزه دانسته و فرمودند: باید احساس نیاز ما به علم و معنویت به حدی برسد که خود را بدون این موارد ناقص بدانیم.

ایشاد در پایان از علم و ایمان به مسیر طلبگی به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه یاد کرده و فرمودند: وقتی به جایگاه طلبگی علم و ایمان داشته باشیم و بدانیم که هیچ عملی با ارزش تر از خدمت به حضرت بقیه الله الاعظم نیست، از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

در ادامه مشروح بیانات استاد همتیان ارائه می گردد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال علی علیه السلام : «العالم من عرف قدره و کفی باالمرء جهلا ان لا یعرف قدره»[1]

روزه سیزده آبان است و این مناسبت بسیار بزرگ را که پیامش براءت از دشمنان خدا و اظهار محبت و ارادت به ناصرین دین خدا و دوستداران اهل بیت علیهم السلام است، گرامی می داریم. امیدواریم خداوند متعال به حق حضرت زینب علیها السلام و اهل بیت امام حسین علیهم السلام مسلمانان را از شر دشمنان دین نجات دهد و پیروزی نصیب آنان گردد .

عرض کردیم یکی از عواملی که در برطرف کردن موانع راه، بسیار موثر است، داشتن انگیزه ی قوی است. ما باید توجه داشته باشیم این راهی که انتخاب کرده ایم، موانع متعددی دارد؛ زیرا راه انبیاء است و قطعا با منافع بسیاری سازگار نیست و طبیعی است که آن ها در مقابل این راه بایستند. طلبگی در حال حاضر با چندین سال قبل قابل مقایسه نیست؛ امروزه واقعا طلبه ی خوب بودن و پاک بودن بسیار سخت است و ما باید بتوانیم از این موانع عبور کنیم و یکی از عوامل مهم در عبور از موانع انگیزه ی قوی است. اگر ما مصداق جمله ی حضرت امیرالمومنین علیه السلام باشیم که با قدم های محکم قدم برنداریم، زانو هایمان خم خواهد شد.

 

یکی از عوامل ایجاد انگیزه این است که ما نیاز خودمان به علم و اخلاق و معنویات را احساس کنیم. آنقدر این نیاز را تلقین کنیم و آنقدر راه های تقویت این نیاز را ایجاد کنیم که باورمان این شود که بدون علم و معنویت و بدون اهل بیت علیهم السلام مرده و عقب مانده ایم.آن وقتی می توانیم جایگاه اصلی را پیدا کنیم که از این خصلت ها برخوردار باشیم. وقتی می توانیم از موانع بگذریم که این نیاز در ما شدید باشد. اگر این نیاز احساس شد، دیگر خستگی ناپذیر خواهیم شد.

یکی دیگر از عواملی که انگیزه را تقویت می کند، این است که ما به راهمان علم داشته باشیم و در نتیجه به آن مومن باشیم. طلبگی را بشناسیم و سربازی حضرت بقیه الله الاعظم عج الله تعالی فرجه الشریف را بشناسیم. جایگاه خودمان را باور کنیم، نه اینکه فقط فضایی از این عالم را اشغال کنیم و آن ثمر حقیقی را نداشته باشیم. قرآن کریم برخی ازافراد را به سنگی که در دهانه ی نهر قرار دارد، تشبیه می کند نه خودش بهره می برد و نه می گذارد آب به مزرعه برسد. گاهی نیز قرآن کریم با تعبیر «قوما بورا»[2] می فرماید: بعضی مثل یک زمین باطل هستید که فقط فضایی را اشغال کرده است یا در تعبیر دیگر می فرماید شما مثل آب باشید نه مثل کف، در این صورت است که منشأ برکات خواهید شد. اما آن ها یی که به منزله ی کف هستند، بی دوام بوده و اثری نیز ندارند.

 

ما اگر طلبگی را شناختیم واگر فهمیدیم که زیر این آسمان هیچ کاری را در ردیف خدمت گذاری به امام عصر پیدا نمی کنیم، این یک حقیقتی است. وقتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: اگر عصر مهدی عج الله تعالی فرجه را درک کنم، «لخدمته ایام حیاتی»[3]، دیگر معلوم است که این سربازی چقدر ارزش دارد . وقتی حضرت امیرالمومنین آه می کشد و می فرماید: چقدر مشتاق دیدار مهدی هستم، معلوم می شود این عزیز وجودش خیلی ارزش دارد و سربازی اش نیز با ارزش است. وقتی آن نوجوان 11 ساله در کربلا خواست به میدان برود، امام حسین علیه السلام فرمود: پدرت تازه شهید شده است. گفت: آقا این شمشیر را مادرم به من داده تا از امامم دفاع کنم. آمد مقابل آن لشگر نگفت من قبیله ام کیست، فقط گفت: «امیری حسین و نعم الامیر سرور فواد البشیر النذیر» .اگر مرا می خواهید بشناسید با حسین بشناسید که او خوب آقایی است. همان کسی که پدرش علی است و مادرش فاطمه، «فهل تعلمون له من نذیر».

 

امروز ما نیز باید خودمان را با امام زمان عج الله تعالی فرجه معرفی کنیم و به این سربازی افتخار کنیم. «فهل تعلمون له من نذیر؟» این که حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمود: عالم کسی است که منزلت خود را بداند و جایگاه خودش را بداند دیگر هیچ وقت پشیمان نمی شود بلکه مرتب افتخار می کند. کجا می رفتم که بهتر از طلبگی باشد؟ سرمایه ی عمرم را در کجا مصرف می کردم بهتر از سربازی امام زمان عج الله تعالی فرجه؟

 

یکی دو روایت را اشاره می کنیم و بعد روایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام را ترجمه می کنم .یک روایت روایتی است که علامه مجلسی در بحار نقل می کند که شخصی آمد محضر امام باقرعلیه السلام، عرض کرد: آقا دو نفر مومن یکی اسیر رومیان و کفار شده و دیگری هم اسیر شبهات شده است کدام را مقدم است که نجات دهم؟ این سوال را کرد وامام علیه السلام در غالب یک مثالی جوابش را دادند وفرمودند: اگر یک مومن متقی در آب افتاده و در حال غرق شدن است، آن طرف هم گنجشگی غرق می شود و تو نمی توانی هر دو را نجات دهی کدام ارجحیت دارد؟ شاید  شخص سوال کننده پیش خودش گفت: این که معلوم است که نجات مومن ارجح است. خلاصه جواب را داد. امام باقر علیه السلام فرمودند: آن سوالی که کردی فاصله اش از این مثال بیشتر است؛ یعنی کسی که اسیر کفار است را بگذار جای این گنجشک و دیگری را به جای شخص گرفتار شبهات بعد امام فرمودند: اگر فرد گرفتار در دست رومیان را از دست آنان نجات ندهی، نهایتا او را می کشند و به بهشت می رود اما  کسی که دچار شبهه شده است را از شبهات نجات ندهی، تا ابد در آتش است. رسالت طلبگی این است. روایت دیگری نیز در بحار نقل می کند که از امام جواد علیه السلام پرسیدند که روز قیامت به دوستان شما چه می دهند. حضرت داستانی از امام صادق نقل کردند که امام صادق- عليه السّلام- غلامى داشت كه وقتى آن حضرت وارد مسجد مى‏شد، مركبش را نگه مى‏داشت و همراه حضرت مرکب ایشان را حرکت می داد. روزى حضرت وارد مسجد شد و غلام امام علیه السلام هم مركب آن حضرت را نگه داشته بود، كه عده‏اى از جانب خراسان آمدند. يكى از آنها که فرد تاجر و بسیار متمول و دارای اموال بسیار متعدد بود به غلام امام صادق علیه السلام گفت: آيا دوست دارى كه از آقايت بخواهى كه مرا جاى تو قبول كند. و من غلام او بشوم و تو به جای من قرار گیری و من تمام ثروتم را به تو بدهم؟ چون من ثروتهاى مختلفى دارم. برو و آن ثروتهاى گوناگون را تصاحب كن و من به جاى تو مى‏مانم.

غلام گفت: درخواست تو را به امام عرض مى‏كنم. پس بر آن حضرت وارد شد و گفت: فدايت شوم! تو خدمت مرا مى‏دانى و از مصاحبت طولانيم خبردارى. پس اگر خدا خيرى را به من برساند آيا شما مانع مى‏شويد؟

امام فرمود: از نزد خويش، به تو عطا مى‏كنم و از غير خودم مانع مى‏شوم! آنگاه سخن آن مرد را براى امام- عليه السّلام- عرض كردم. حضرت فرمود: اگر مايل‏ نيستى به ما خدمت كنى و آن مرد به ما رغبت دارد، او را قبول مى‏كنيم و تو را به جاى او مى‏فرستيم.

وقتى كه برگشت تا از خدمت امام مرخص گردد، حضرت صدايش كرد و به او فرمود: بخاطر اينكه زياد با ما بودى، تو را نصيحتى مى‏كنم ولى اختيار با خودت مى‏باشد. هنگامى كه روز قيامت شود، رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله- به نور خدا چنگ مى‏زند. و امير مؤمنان علیه السلام هم به نور پيامبر صلّی الله علیه و آله. و ساير امامان هم نور امير مؤمنان را مى‏گيرند. و شيعيان ما نيز به ما چنگ مى‏زنند. و به جايى كه ما داخل مى‏شويم داخل مى‏شوند. و با ما وارد مى‏گردند.

در اين هنگام، آن غلام به حضرت گفت: بلكه در خدمت تو مى‏مانم و آخرت را بر دنيا ترجيح مى‏دهم. آنگاه غلام بيرون آمد و نزد مرد خراسانى رفت. مرد خراسانى گفت: آن گونه كه وارد شدى بيرون نيامدى؟ غلام سخن امام را براى مرد خراسانى نقل كرد و او را نزد امام- عليه السّلام- برد. حضرت خدمت و دوستى او را قبول كرد. و دستور داد كه هزار دينار به‏  به آن غلام بدهند. سپس برخاست و با او خداحافظى كرد. و وى از آن حضرت خواست كه او را دعا كند و حضرت هم دعا كرد.

ببینید آن غلام آخرت را بر دنیا مقدم داشت. واقعا اگر یک طلبه ای در این روایت فکر کند این ها می شود جاذبه های طلبگی .دیگر سر از پا نمی شناسد و شماتت دیگران را نیز اعتنا نمی کند و به خدمت سربازی مشغول می شود .

 

حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه خطاب به یکی از یاران می فرمایند: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ   بِهِ عَلَى إِقَامَةِ الدِّينِ وَ أَقْمَعُ‏  بِهِ نَخْوَةَ  الْأَثِيمِ‏   وَ أَسُدُّ بِهِ لَهَاةَ  الثَّغْرِ  الْمَخُوفِ‏ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ عَلَى مَا أَهَمَّكَ وَ اخْلِطِ الشِّدَّةَ بِضِغْثٍ‏  مِنَ اللِّينِ‏وَ ارْفُقْ مَا كَانَ الرِّفْقُ أَرْفَقَ وَ اعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لَا تُغْنِي عَنْكَ إِلَّا الشِّدَّة»[4]

یعنی وظیفه ی اصلی طلبه نصرت دین است .امام زمان عج الله تعالی فرجه شما را انتخاب کرده است تا به وسیله ی شما دین خدا را اداره کند. خلاصه ی عرضم این که اگر ما طلبگی را درست شناختیم و رسالت خود را درک کردیم و فهمیدیم که قیامت قرار است در زمره ی چه کسانی باشیم، آن وقت دیگر از هر تلاشی برای حفظ دین دریغ نحواهیم کرد. همانطور که علمای گذشته این چنین بودند. علامه ی امینی ره گاهی اوقات غذا نمی خورد تا وقتش گرفته نشود .از یکی از کشور ها برگشته بود در مورد هوای آن کشور از او پرسیدند، او فرموده بود متوجه هوا نشده بودم در حالی که شدت گرمای آن محل بالای پنجاه درجه بوده است.شهید مطهری در دانشگاه شیراز فرمودند: تمام افتخار من این است که این لباس را به تن دارم؛ یعنی از دل و جان به طلبگی اش افتخار می کند.

امیدواریم انشاالله خدا به ما ها هم توفیق عنایت کند تا بتوانیم به خوبی در این راه قدم برداریم.

الحمد لله رب العالمین و صلّی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

 

 

 


[1] نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 149

[2] سوره فرقان ، آیه

[3] الغيبة للنعماني، النص، ص: 245

[4] نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 420

 
جلسه شورای مراکز تخصصی حوزه علمیه قم PDF Print E-mail

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به لطف خداوند متعال، هجدهمین جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم در تاریخ 6 آبان ماه به میزبانی مجتمع آموزش عالی فقه(جامعه المصطفی) و با حضور مسئولین 12 مرکز تخصصی برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه پس از تلاوت قرآن و ذکر مصیبت به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام انتصابات جدید در مراکز فقهی به شرح زیر به اطلاع اعضا رسید:

الف: حجت الاسلام والمسلمین مالکی جانشین حجت الاسلام والمسلمین جوکار در مدرسه ی فقه امام رضا علیه السلام

ب: حجت الاسلام والمسلمین شریف جانشین حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی در مدرسه ی شهیدین.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رهنما دبیر شورای مراکز تخصصی فقهی، گزارشی اجمالی از آزمون مشترک برگزار شده را به اطلاع حضار رساندند. اعضاء جلسه نیز ضمن بیان نظرات خود در مورد آزمون گذشته وتشکر از برگزاری مطلوب آن پیشنهاداتی را ارائه دادند.

ایشان با بیان اینکه هدف اصلی آزمون آسایش طلاب داوطلب بود، ابراز کردند که بحمدالله ما در این آزمون به این مهم دست یافتیم.

 

در ادامه گزارشی از کارگروه علمی که بعد از برگزاری آزمون مشترک برگزار شده بود،خدمت حضار ارائه شد.

 

 

آخرین بحث مطرح شده، بحث هجمه ها به فقه جواهری بود که پس از ارائه ی گزارش کتبی وقرائت قسمتی از متن ها از حضار خواسته شد که راهکارهای خود را برای مقابله با این هجمه ها بیان کنند.

ازمهترین اشکالات مطرح شده می توان به ایجاد دلسردی در طلاب ونیزنوع ادبیات وهتک شیخ اعظم قدس سره اشاره کرد.

پس از بیان راهکارها و پیشنهادات توسط اعضا مقررشد که در آینده اقدامات مقتضی صورت گیرد.

 

لازم به ذکر است جلسه بعدی در مدرسه ی فقه امام خمینی ره درتاریخ 18 آذرماه برگزار خواهد شد.

 
فراخوان مقاله PDF Print E-mail

فراخوان مقاله:

با توجه به موضوع نشست آینده انجمن دانش آموختگان، درخواست می شود مقالات و آثار خود را با محوریت "تخصصی شدن رشته های فقهی" در موضوعات ذیل ارسال نمایید:

1. تخصصی شدن فقه، ضرورت،آسیب ها و موانع

2. زمان و شرایط مناسب تخصصی نمودن فقه

3. شیوه های اجرائی تخصصی نمودن رشته های فقهی

4. رشته های دارای اولویت جهت تخصصی شدن

5. گزارشات و تجربیات از روش ها و نتایج تخصصی شدن فقه در مدارس و موسسات مختلف (بدون ذکر عنوان مدارس)

6. مباحث مرتبط دیگر

مهلت ارسال آثار: 5 آذر 95

آدرس ایمیل: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

به مقالات برگزیده، در نشست آینده انجمن، هدایایی اهدا خواهد شد.

انجمن دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام

 
چهل و نهمین شماره لوح پژوهشی ذکری PDF Print E-mail

چهل و نهمین شماره لوح پژوهشی ذکری (نیمه اول آبان ماه 1395) منتشر شد. در این شماره می خوانید:

•فقه: بررسی تطبیقی حکم خرید و فروش پول اعتباری در نزد فریقین

• منابع تحقیق: دوفصل‌نامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی

•اصول کاربردی: حقیقتِ مجاز

•جرعه‌ای از دریا: مراقبه در همه حال


مسائل مستحدثه:طواف در طبقه‌ی دوم

•کتاب‌شناسی: فرهنگ فقه

 

 

برای رفتن به صفحه لوح پژوهشی ذکری اینجا کلیک کنید.

لینک شماره های پیشین این لوح پژوهشی، در پایین متن شمارۀ اخیر قابل دسترسی می باشد.

نظرات خود را در مورد شماره های منتشر شده از طریق گزینۀ نظرات، در آخر متن با ما در میان بگذارید.

مقالات خود را نیز می توانید از طریق سایت برای ما ارسال کنید.

 
نشست مدیریت مدرسه فقهی امام محمد باقر ع PDF Print E-mail

 

یکی از برنامه های مدیریت محترم مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، برگزاری نشست های صمیمی با طلاب سطح این مدرسه می باشد.

در این برنامه مدیریت محترم، جناب حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی دام عزه علاوه بر بیان برخی توصیه های اخلاقی و معرفتی، به نکات آموزشی و جاری مدرسه اشاره می کنند.

در همین راستا، به لطف خداوند متعال، اولین جلسه صمیمی مدیریت محترم مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی 95-96، در تاریخ پنج شنبه 6 آبانماه 1395 برگزار گردید.

در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی دام عزه در ابتدا به برنامه روضه ی شبانه که در ایام ماه محرم و صفر به مناسبت سوگواری سید و سالار شهیدان برگزار می گردد، اشاره کرده و گفتند: جلسات روضه که هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود، در عین کوتاهی از حیث زمان، فرصتی بسیار عالی است و شرکت در آن توفیقی است که باید تلاش کنیم، این فضای پر از معنویت از دست نرود و با شرکت خود علاوه بر بهره مندی از فیوضات این جلسات، موجب شکوه این جلسات باشیم.

 

در ادامه ایشان با اشاره به اهتمام و غنای مدرسه در برگزاری این جلسات افزودند: جلسات روضه از شعائر بوده و بانی شدن در آن توفیقی بزرگ است لذا طلاب محترم در برگزاری این جلسات سهیم باشند.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی در بخش دوم بیانات خود، در خصوص طلاب پایه هفتم با اشاره به نگاه مثبت اساتید و کادر مدیریت مدرسه، فرمودند: تا این لحظه پیشانی بنده بر سجده شکر است؛ چون طلاب این پایه یک مجموعه یک دست، آرام و با شخصیت هستند.

 

ایشان در ادامه به برنامه سفر کربلا در ایام اربعین اشاره و فرمودند: بنابر تصمیم شورای عالی، مدرسه فقهی در خصوص سفر کربلا دخالت مستقیم ندارد، ولی در عین حال سفر خود طلاب مانعی ندارد اما توجه به این نکته ضروری است که ابتدای سفر باید از بعد چهار شنبه 26 آذرماه باشد.

 

ایشان در بخش پایانی سخنان خود به حدیث «کفی بالمرء واعظا من نفسه» اشاره کرده و فرمودند: برای هر کس وجود واعظی از درون لازم است اما در خصوص طلاب به جهت اینکه باید در بحث تقوا، حداکثری باشند، لزوم واعظ بیشتر خواهد بود. اهمیت این نکته درکلام علامه حسن زاده آملی دام ظله به روشنی قابل استفاده است؛ چرا که ایشان می فرمایند: انسان در این دنیا کاری مهمتر از خودسازی ندارد؛ چون در بسیاری از موارد در درون انسان تفاخر است اما غفلت موجب می شود که انسان اصلا متوجه این صفات رذیله نباشد؛ بنابراین وجود واعظ از نفس بسیار حائظ اهمیت است و برای اینکه بتوانیم ترویج دهنده علوم اهل بیت علیهم السلام باشیم، همواره مسابقه در معنویت لازم است.

الحمد لله رب العالمین و صلّی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین.

 

 

 

 

 
گزارش علمی - سید محمد هادی حسینی PDF Print E-mail

 

 

یکی از برنامه های معاونت پژوهش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، برگزاری برنامه گزارش علمی توسط طلاب این مدرسه می باشد. در این برنامه طلاب محترم به ارائه تحقیقات و پژوهش های خود از جمله رساله ی سطح 3یا 4 می پردازند.

در همین راستا به لطف خداوند متعال، دومین گزارش علمی با موضوع زکات و خمس در اموال نابالغین با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هادی حسینی عسگرانی در تاریخ سوم آبان ماه 1395، در مدرسه ی فقهی امام محمد باقر علیه السلام برگزار گردید.

در ابتدای جلسه جناب حجه الاسلام و المسلمین عماد پور، مسئول برگزاری گزارشات علمی، در تببین هدف از این نشست ها، به چند نکته از جمله ارائه گزارش از مطالب علمی، روشن شدن چالش ها و خلأهای علمی و انتقال تجربیات در زمینه تحقیق اشاره کردند و از همه طلاب محترم دعوت به همکاری در این برنامه نمودند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام حسینی عسگرانی بعد از تبیین مفاهیم و کلیات، در دو بخش زکات و خمس به ارائه پژوهش خود که به عنوان رساله سطح 3 انجام شده است، پرداختند. ایشان در بخش زکات ابتداءا احتمالات در خصوص نحوه تعلق زکات به اموال را مورد بررسی و سپس به ادله موافقین و مخالفین زکات در اموال صبی در سه بخش انعام، غلات و نقدین اشاره کردند. در بحث خمس هم ایشان در دو بخش به ادله طرفین اشاره کردند.

در پایان هم ایشان نکاتی در مورد شیوه پژوهش بیان کرده و تجربیات خود را در اختیار حضار قرار دادند.

 

مشروح کلام ایشان در لینک زیر قابل بازبینی می باشد.

برای مشروح نشست اینجا کلیک کنید.

 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next > End >>

منوی اصلی


ورود طلاب



 

آزمون ورودی مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه

امورطلاب و اساتید

O  امور خوابگاه مدرسه

O  امور رفاهی طلاب

O  امور رفاهی اساتید

O  تسهیلات ورزشی

O  اردوی زیارتی پژوهشی مشهد مقدس

O  امور پرورشی

O  اطلاعیه‌ها

O  ارتباط با مسوولین

معاونت آموزش

O  قوانین و مقررات آموزشی:  سطح خارج

O  معرفی اساتید:  سطح خارج

O  برنامه امتحانات:  سطح خارج

O  اطلاعیه‌های آموزشی:  سطح خارج

O  ارتباط با مسوول آمورش:  سطح خارج

O  پرسش و مباحثات علمی

O  نمونه سوالات دروس سطح

O  آیین نامه تقریرات و پژوهش های خارج

Hosting: Ilimitada Hosting Chile VPS